CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 26, 2009

sesaat


Lelah parut senyum dah jemu
Metafora cair bertemu
Rasa itu ini sementara
Ku takkan di sini selamanya
Rugi jika sendiri
Hanyut jika sendiri

Kau harus ada
Kau harus ada dimana tempat ku berada
Kau harus ada
Kau harus ada bersamaku

Rasa itu ini sementara
Ku takkan di sini selamanya
Rugi jika sendiri
Hanyut jikaku sendiri

Kau harus ada
Kau harus ada dimana tempat ku berada
Kau harus ada
Kau harus ada bersamaku

Kau harus ada (harus ada di sisi )
Kau harus ada dimana tempat ku berada
Kau harus ada ( harus ada di sebelah )
Kau harus ada bersamaku

Wednesday, December 23, 2009

Mencuri Masa sayang

mencuri masa untuk korg..sebalik masa yang hadir,aku mencuba untuk mnggapai satu nilai kasih sayang yang lama disemai oleh mereka yang menghujan hadirkan dalam hati kecil ini.....hujan akan sentiasa hadir untuk kita.Walaupun pelindung atau bumbung yang tiada di ketika ia lebat,kita akan cuba sedaya kudrat yang diberiNYA bagi membuatkan masing-masing dapat berteduh dari rintik-rintik yang hadir menitis laju ke bahu dan menyerap masuk di liang-liang celahan benang.Kesejukkan itu adalah rasa..dan rasa itu adalah KITA..janganlah ada benci..janganlah ada rasa sunyi..janganlah memandang rendah dan janganlah memperkecilkan antara kita dan sekeliling...kerana kita dan mereka juga dapat akan merasai HUJAN HAdir...

Pembakaran Hati


foto ni aku edit dan ia adalah sebagai petunjuk atau semangat untuk aku terukan berkarya.Hujan...satu perkataan yg orang akan sebut hanya pada masa-masa yang kita sendiri sebagai mahluk tidak tahu akan kehadirannya....Inilah asas yang aku cuba kecapi,titik punca untuk aku mencari cebisan idea-idea tersirat dengan fauna.Ia membuatkan urat-urat diaras lapisan tubuh ini menjadi segar dan aktif untuk menghayati karya anak seni yang mencuba untuk mendekatkan manusia lain pada calitan helaian dari jari ke permukaan kanvas putih...hujan hadir

Monday, December 7, 2009



Friday, November 20, 2009

akhir dan mula...

Saturday, November 7, 2009


"KONGSI"
CAT MINYAK ATAS KANVAS
4x3 KAKI
2009
Ahmad Farihan B. Ahmad Mawardi

aku sentiasa memandang ape yg tersirat..kerana yang tersirat selalu hadir tanpa kite semua sedari......






telah selesai sudah "KONGSI"...
maaf la semua..gmbar xbpe nk terang..capture time mlm..al-maklumla camera xreti nk guna..plz coment "KONGSI"

Tuesday, November 3, 2009















karya aku hampir ke pengakhiran..segalanya berjalan seperti kita berjalan di atas kawasan rata...;)

Monday, November 2, 2009


Setiap perjalanan kita untuk mencari apa makna sebenar ruang-ruang yg pelu disisi warna..Ruang-ruang itu sebelumnya adalah satu permukaan yg sukar untuk kita bayangkan hadirnya warna-warna seterusnya..Menguji sebenarnya hati dan nafsu kita untuk tahu apa pengakhirannya..Puas ataupun terkandas..Dengan kerja yang perlu perasaan,usaha,tangguhan,hati...memang cukup memegang catatan yang tersirat dan tersurat.Karya yang kini separuh jalan,akan diteruskan bagi memenuhi rasa dan luahan hati ini untuk seni catan yg halus sehalusnya..insyaAllah....

Sunday, November 1, 2009


Sekarang ni aku tgh mnyiapkan painting tuk pertandingan seni catan Johor..16hrbln ni tarikh last utk hntar karya..aduii..sempat ke ni..hmm? dah la syarat painting tu kena frame kan...mane pulk dtg nye frame..huhuhu..ponin2...pape pon,ni juz dugaan yg mmg akn dtg kt stiap org..wlupon aku cube tuk elakkn..yg penting kite jgn lari dr tu..tp hadap dgn idea & ketenangn..insyAllah hikmah kan menyebelahi kite..Aminnn....

Thursday, October 29, 2009

AHMAD FARIHAN BIN AHMAD MAWARDI @ tdop
ex student at uitm (in fine art)
h/s 012-3509619
email-tdop14@yahoo.com


exhibition:
-galeri Shah Alam(open show)
-galeri starhill (open show)
-galeri seni Johor(Pertandingan melukis peristiwa sejarah Johor)
-galeri uitm Shah Alam(pameran berkumpulan)
-galeri uitm Lendu(Melukis potret TYT Melaka)
-galeri seni johor (pertandingan seni tampak)

Tuesday, October 27, 2009

Farihan Oh Farihan …

I seldom saw him when he was small. The eldest son of my third brother. The distance (them in Melaka and us in Alor Setar) and later my departure for Europe made it all the more impossible to see one another. All I remember was that as a child, he was always neat and very close to the father. I remember how he would screamed *Ayah! Ayah!* as my brother tickled him silly. My third brother has always been the serial tickler in our family.

After Bang Chik’s funeral 4 years ago, I spotted a young man sitting on his own under the porch. There was something familiar about him. Thinking that he was a friend of Arwah’s sons, I did not pay much attention. I disappeared back inside to join the rest preparing supper. It was only then did I realise that it was him. Farihan, my own nephew. That little boy with neat side parting and well powdered face has grown so much that I hardly recognised him. I rushed out to talk to him but he was already in the car, leaving.

The magic of FB has since brought almost all of my nieces and nephews together again, communicating like never before. Teasing flies in all directions on daily basis.

Meeting once or twice a year when they were small, running around Mak Tok and Tok Ayah’s house, playing on the swing, they are all now young adults. In a way, I still find it hard to believe how much time has passed and how fast they have grown.

It warms my heart to see how positive they have all grown to be although at times, streaks of naughtiness found in them a decade or two ago are still very much there.

Farihan has just joined us on FB today and with that, a new side of the next generation has been revealed to me. Now a 22 year old art student, he is actively building his portfolio.

Bangunlah Adik cepat

NB:

A few months ago, the young artist was actually attacked by a mad-ish cow (not mad cow disease OK) that had barely missed being run over by another motorcyclist. The stunned cow charged towards the unsuspecting artist who happened to be nearby, causing him to be thrown off his motorcycle, broke his arm and lost his front teeth. I’m happy to say that the arm is now fine and the artist, still handsome :D

Saturday, October 3, 2009







Sunday, August 9, 2009

Wednesday, July 1, 2009


agak2 korg..korg jumpe x kawan2 yg snggup ada ngn korg bila korg susah...fikirkanla..mgkin akn hadir..


hijau hanya hijau yang akan menghidupkan aku untuk berjalan dan tersenyum bersama2 teman2 yg mungkin hijau renek2 daun kecil...


bkn aku yg nak kan kau dtg dlm hidup ni...tp masa dan keadaan yg menentukan kehadiran kau tuk melintas didepan hati yg basah dlm renyai hujan...


hadirnya idea bknla aku sengajakan...die dtg dgn tibe2..klu ade dtg dlm masa singkat...mmg la rzki nmenye...klu lmbt kne la lastminute nmenye....hihihi pape pon rzki manusia xkn nmpk dikaki...kaki tu ayam yg punye...:P

kami anak yg mahukan mak ayah kami bahgia dan berbangga degan kami untuk satu masa nanti yg panjang untuk kami kesana..
mak ayah....kami akan buatkan bibir kamu berdua sentiasa tersenyum sehingga nyawa ke akhir hayatnya nanti...insyaAllah...itu janji kami...dan itu akan kami usahakan..

Monday, June 15, 2009


sayu.. terpisah..
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu begitunya terhidu wangian kasihmu
hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi ku dengari
KAU PERGI.. PERGI...
sepi..tanpa kata
terdiam dan kaku tak daya kau ku lupa
apapun kata mereka biarkan kenangan berbunga diranting usia KAU PERGI... PERGI...
hujan lebat mencurah kini bagaikan tiada henti kaulah lagu ku kau irama terindah
tak lagi kudengari
KAU PERGI... PERGI..

selalu ini akan belaku..selalu itu akan trjadi..dan selalu akan terus mnjadi selalu...hadirnya kau bkn la dsengajakan...hadirnya tu sbb dtkdirkaan..slalunye kite xkn nmpk ape ade kt dpan...dan plg slalunye kite akn cube dptkn sket demi sket tuk dptkn ape yg ade di hdapan...:)

lari dr hujan tuk elakkn kulit ngn baju kne air..nk jd hujan la...jadi setitik pon cukup..suke tgok org bile kne hujan...setitik kena kt kulit ley naekkn sehelai bulu roma..wlupon setitik hujan hadir,sekurang2nya ley beri kesan jgk pd org yg nk merasa atau yg terasa kehadiran HUJAN...KLU BERINTIK-RINTIK HUJAN??? LG MNDALAM KESAN NYA....tulah umpamanya dr kite ni...sorg boley..2org lg boley..ramai org??boley sangat2.....SAYANG MAK AYAH..SAUDARA..NGN KORANG SKALI SBB SUDI JD SETITIK HUJAN N TEMANKN AKU TUK MENJADI BERINTIK2...HUJAN HADIR:)

Wednesday, April 8, 2009

xde ape tuk kami katekan lg.....:)

kita kurang upaya untuk mnjadi berupaya??....fikrkan....

pecah dada ni,umpama pecah nya antara kita sperti percikkan darah utk mncari ruang2 kecil bg mngisi ruang untuk menetap.....

Tuesday, April 7, 2009

kite je yg tahu kite.....bkn kwn2 kite...bkn kekasih kite...hanya kite dan Dia yg tahu ape erti kite

Friday, April 3, 2009

videoturun-turun!! meeting blokkkkkk!!!!!! aku xyah,sbb da senior.hahaha(gelak org jahat)

videodan mungkin inikah yang dikatakan sejarah? agak2 korg ley masuk buku teks sejarah form3 x? papepun luv u all...

videosam(seng)dol(tutun)antu(tdop)
kita adalah ciptaan yg plg sempurna....

video

videoutk kami...aku nyer video ni..hahhaha..director sndri...yesterday yennadey...

Thursday, April 2, 2009

boneka untuk cinta..

jgnla ditarik2 klu di ketika mendiamkannya..klu trjaga takut trkoyak..melecet pulak jari nanti trkena benang..

Wednesday, April 1, 2009


terlalu ingin mncari...mencari yg aku sndri pon pening nk fikirkan...hahahajadi korang pon kene tlong pningkan diri tuk mencari ape yang korg inginkan...huhuuhu

Thursday, March 26, 2009


yg hilang adelh byg2 seni..tp yg tinggal hasil dr byg seni tu sndiri...


disekeliling ade aper???brani ke kite nk hdup sorg2..sanggup?? tp tu sumer kate2 nk bakar smangat kite...kite sume da d bahagi2kan rezeki msg2...n kite jgn wsau..sgalanya hnya lmbt atau cpt je hadir untuk kiter sumer...tunggu....:)


jalan 1hri pon cntik gak..cri idea..n ilmu..tulh kdg2 ape yg kite wat sumer xmnjd kt mate ni..tp d mata org len kite ni adalh trbaik bg dorg...jd crilh tuk ht kite,tuk ht org len,n ht yg nk mndalami ht kite semua...

Thursday, March 19, 2009


malasssssss...tu pnyakit aku..aku rse pnyakit korg gak..xtaw cmner nk hndle..tp kdg2 snang je..korg try fikrkn 1bnde best yg korg nk dptkn..msti korg smangt nk wat kje..try lah..xpon time wt work ko dgr lgu yg ade kaitan ngn kje ko..msti layan beb

Tuesday, March 17, 2009


mase aku xbyk kt libry..tp aku byk isi kt bola..........boley gigil badan ni x pt sntuh....haha sllu curi mase tuk bola...bkn curi mse tuk datingggg....xgune tu sumer...klu sllu pon boring,,sbb tu smpi skrg aku xde gurlfrens..hahaha....wt poning palo jo....hidup bola minum bola tido bola mkn bola jgn ley mampos....

Wednesday, March 11, 2009

2org utk hari2

aku ngn byen...


tu dr kiri aku byen n tisu..byen tu my sahabat tu...smoga persahabatan aku ngn die kekal...insyaAllah

keje 4time

kdg2 ni la kje aku..4time wt drawing potret..ikut mood gak..agak gian nk lukis tu,bru start wat.klu x tggalkn je kt dlm blik..hihihi

setia selamanya

kite jatuh....terjatuhh....time kiter dongak kepala kt ats,kite nmpk siapa??? nmpk ker kwn2 yg ketawa ngn kite??nmpk ke org yg hapy dgn kite??nmpk ke org yg g mkn yg kiter blanje dlu???haha...semua tarik diri...yg kite nmpk yg hadir kt depan kite mase kite jatuh adalah keluarga,ayah mak,...dorg tetap setia dgn kite...!!wlupon kite jatuh sampai xboley bgun...dorg wali2 keramat....smpai mati tetap ingt dorg......SAYANG DORG...JHN PERGI TGGLKN AKU SORG2.....